Praktisk reseinformation

På vår traditionella årliga Israelresa 2010, besökte vi förstås barnbyn Afula Ilit och fick se en härlig musik- och dansshow

Det finns inget bättre sätt att uppleva Israel!

Att resa med oss till Israel är ett fantastiskt sätt att uppleva Israel på ett nytt sätt. 2009 hade vi resenärer från 19 till 83 års ålder, en del hade aldrig varit i Israel, en del för länge sedan, och en del reser varje år. Alla får ut något nytt av att resa med Förenade Israelinsamlingen. Inte minst ser du hur de insamlade medlen används och förvaltas på bästa sätt. Det är underbart att se vilken skillnad din gåva gör för utsatta israeler.

12 - 19 oktober 2010 gick resan av stapeln, denna gång var vi 27 personer på resan.

Vi kom till Ben-Gurion vid 15-tiden och inväntade några i gruppen som kom med samma flyg. Därefter gav vi oss direkt söderut till Beersheva. Vi checkade in på Hotel Leonardo Golden Tulip och åt gemensam middag. Sedan hade vi en heldag i Beersheva där vi besökte Alumotskolan"Ha´Shalom" dagcenter för äldre och Beit Scandinavia som samtliga har koppling till oss i Sverige, men även hann besöka ett absorptionscenter med invandrare från 35 länder över hela världen - bl a jemenitiska, kubanska, ungerska och sydafrikanska judar, samt en svensk! Därefter åkte vi till Tel Aviv där vi checkade in på Cinema Hotel.

Torsdagen den 14 oktober började vi på Ha´Shaloms äldreboende i Tel Aviv, som renoverats av svenska givare och vi nu invigde. Sveriges nya ambassadör i Israel, Elinor Hammarskjöld, medverkade och höll tal. Vi fortsatte till Beit Hatfutsot ("Det judiska folkets museum") där vi också åt lunch. Bussen tog oss sedan till Kfar Saba där vi invigde ännu ett nytt svenskt projekt, ett Community Centre för etiopiska invandrare, med bl a Kfar Sabas borgmästare på plats. Efter att ha sett ett annat projekt, Net@ som ger utsatta ungdomar möjlighet till datorkunskaper, återvände vi till Tel Aviv och vårt hotell. Kvällen var fri.

På fredagen tog vi en promenad i Neve Tzedek, en av Tel Avivs äldsta stadsdelar, och besökte Hatachana, den första tågstationen i Tel Aviv/Jaffa. Sedan besökte vi Palmach-museet innan vi fick ledigt. Man åt lunch på egen hand och hade sedan ledigt resten av fredagen och hela lördagen, som ju är shabat - vilodagen.

Söndag morgon checkade vi ut från Cinema Hotel. Vi besökte först Atlit, ett läger som britterna inrättade för judiska invandrare innan Israel bildades och som var oerhört intressant och rörande. Sedan åkte vi till barnbyn Neve Michael och såg hur väl de tar hand om de ca 250 utsatta barnen i byn. Snart påbörjas renoveringen av ett hus som ska bli terapicenter för familjer i kris, denna renovering finansieras helt av svenska givare och vi fick lägga grundstenen till renoveringen. Vi åkte till en annan barnby som vi i Sverige bidragit generöst till, Afula Ilit. Där påbörjas snart renovering av två hus som ska användas för aktiviteter efter skoldagens slut, även detta finansieras av svenska givare. På kvällen kom vi till Kfar Giladi Guest House i norra Israel, där vi checkade in och åt middag.

Måndag morgon åkte vi till det näraliggande Tel Hai College, som tillhör våra nyare projekt. Vi besökte det näringslaboratorium vi i Sverige finansierat och träffade ungdomar som fått studiestipendium. Nästa projekt här är renoveringen av centret för ungdomar med inlärningsproblem. Därefter åkte vi vidare till ett spännande pionjärprojekt som heter Ayalim. Ungdomar bygger upp nya samhällen i Negev och Galileen och hjälper också utsatta bland lokalbefolkningen. Mycket intressant! Vi åkte till den heliga staden Tzfat (Safed) där vi åt lunch på ett 170 år gammalt mejeri och sedan såg den gamla mysiga stadskärnan med synagogor, butiker och gallerier. Sedan återvände vi till Kfar Giladi för resans sista övernattning.

Tisdag morgon checkade vi ut och hann besöka Ghetto Fighters House på Kibbutz Lohamei Hagetaot, innan vi åkte till Ben-Gurion och resan tillbaka till Sverige.