Gruppen utanför

På 2011 års resa besökte vi för första gången staden Ofakim, några mil från Beersheva, där vi lade grundstenen till ett helt nytt barn- och ungdomsprojekt

Årets resa - ännu en succé...!

Den här gången var vi 32 personer på resan - men på torsdagen kom faktiskt 14 (!) extra personer med, så då var det fullt i bussen!

Vid ankomst tisdagen den 1 november åkte vi direkt söderut till Beersheva. Vi checkade in på Leonardo Hoteloch på kvällen åt vi middag med Beershevas borgmästare, Beershevas socialchef, rektorn på Alumotskolan, Keren Hayesods Europachef och andra gäster.

Onsdagen den 2 november var det meningen att vi skulle se en hel del av de svenska projekten i Beersheva: Alumotskolan, flera boenden och dagcenter för äldre och mycket annat. Men dagarna före vårt besök började Hamas skicka in raketer över södra Israel, även över Beersheva, och av säkerhetsskäl blev vi tvungna att göra om programmet. I stället besökte vi det fantastiska ungdomsprojektet Ayalim, som är ett unikt pionjärprojekt för ungdomar som bygger nya samhällen i Israels periferi. Därifrån åkte vi vidare till Kibbutz Sde Boker och besökte David Ben-Gurions hus och grav. Kibbutzen ligger väldigt vackert mitt i Negevöknen. Vi åkte vidare till utvecklingsstaden Ofakim två mil väster om Beersheva, där vi startade ett nytt ungdomsprojekt. Sedan tog vi oss till Tel Aviv där vi checkade in på Leonardo Herods Hotel (precis vid stranden).

Med Tel Aviv som bas tillbringade vi 3 - 6 november med delvis besök vid olika svenska projekt och delvis ledigt för egna aktiviteter: bad, shopping etc.

Torsdagen 3 november besökte vi barnbyn Neve Michael där vi invigde ett terapicenter för ett 40-tal familjer i närområdet. Vi åkte vidare till Tishbi "winery" där vi fick en rundtur, vinprovning och en god lunch. Därefter åkte vi till Carmel och ungdomsbyn Yemin Ord, där vi såg hur de allvarliga bränderna i början av december 2010 drabbade ungdomarna. Våra givare har hjälpt till att bygga ett utomhusgym för ungdomarna och detta invigde vi.

Fredagen den 4 november började vi med ett besök i Independence Hall där en fantastisk guide gav oss en utmärkt genomgång av situationen i Israel då staten grundades. I Rabin-museet blev det ett känslosamt möte med två unga kvinnor som förlorade sin pappa i bränderna i norra Israel, och som vi kunnat hjälpa med studiestipendier. Det var en start berättelse som lämnade ingen oberörd. Slutligen besökte vi projektet"Etgarim", där man hjälper handikappade ungdomar att få en värdefull fritid med idrott i fokus. Resten av fredagen var ledig tid.

Lördagen, shabat, den 5 november var förstås ledig dag.

Söndagen den 6 november checkade vi ut från hotellet i Tel Aviv för att åka norröver. Vi började med att besöka Schneiders barnsjukhus där vi såg hur man hjälper barn som behöver en lång sjukhusvistelse att klara av skolarbetet. Därefter åkte vi till ungdomsbyn Ramat Hadassah där vi åt lunch med studenterna och lade grundstenen till ett nytt svenskt projekt, en utbyggnad och renovering av byns matsal. Sedan besökte vi barnbyn Afula Ilit, där vi invigde två "after school centres" som svenska givare finansierat och lade grundstenen till renoveringen av ett bostadshus. Slutligen fortsatte vi längst norrut i Israel, till Kibbutz Hagoshrim där vi checkade in i deras guest house.

Måndagen den 7 november besökte vi Tel Hai College där vi också hade en invigning: det var det nya centret för ungdomar med inlärningsproblem, en vacker byggnad med anor från 1921 som vi finansierat renovering av. Sedan vidare till Misgav Am, där man kan se in i både Libanon och Syrien och får en insikt i Israels svåra geografiska läge. Lunch åt vi i Rosh Pina innan vi åkte till Jerusalem och Mevasseret Zion absorptionscenter där många etiopiska invandrare tar sina första steg i Israel. Vi checkade in på Mount Zion Hotel och på kvällen åt vi en festlig avslutningsmiddag med Keren Hayesods världsordförande, Eliezer (Modi) Sandberg.

Tisdagen den 8 november var avresedagen men vi hann förstås med ett besök i de judiska kvarteren och utrgävningarna av Davids stad invid Västra muren, sedan en snabb lunch innan vi måste åka till Ben-Gurion-flygplatsen för hemresa.

Vi var ett 30-tal som var med på resan den här gången och utvärderingen visade att våra resenärer är oerhört nöjda med allt: själva flygresan, projekten som besöks, turistbesöken, hotellen och guiden.

Följ med nästa år du med!